Starta webbutik - smarta tips - kom igång snabbt

Ska du starta webbutik och vill ha smarta tips på hur man kommer igång snabbt? Då kan denna artikeln guida dig. I artikeln kommer vi gå igenom vad man ska sälja, hur man gör en konkurrensanalys, vilken plattform man ska välja och vad man ska tänka på...   

Starta webbutik guide

1. Vad har du tänkt att sälja

Innan du tar steget till att starta upp en webbutik och börjar sälja på nätet så är det bra, eller snarare, väldigt avgörande att du gör en ordentlig research på vad du ska sälja för något samt lägger upp en plan för dina produkter. Gör du ett ordentligt och grundligt förarbete så ökar det dina chanser till att lyckas.  
När du väl har bestämt dig för vad du ska sälja för något så är det dags för "jakten" där du ska söka upp leverantörer som kan leverera dina produkter.
Jämför med olika leverantör beroende på vilka priser som du får.  Mitt val hade hamnat på den leverantören som kan ge leveransgaranti och håller ett pris som båda tycker är överkomligt. 
Det är också viktigt att se över hur lång leveranstid som kan ges för om en produkt säljer bättre än förväntat så är det viktigt att leverantören kan leverera snabbt. 

Fyra snabba tips för grundarbete/research;
  • Vilka produkter tror du kan sälja?
    • Sälj produkter som folket och marknaden behöver
    • Kan du något om produkterna som du har tänkt att sälja så är det en mycket bra ingångspunkt för att lyckas, eftersom det är din uppgift att förmedla till kunderna att dem ska förstå vad dem köper

  • Kolla av hur många som söker efter de produkterna som du vill sälja så att du får en bra överblick. Här är Google Trender ett bra verktyg att använda sig av > Google Trender.
    Google Trends kan användas för att få förslag på vad som efterfrågas just nu, vilka sökningar som trendar samt vad människor söker på mest. Det går även att ange ett tidsspann för att få reda på hur folk sökte under en begränsad tidsperiod.

  • Finns det leverantörer i Sverige, eller i Europa? 
    • Leverantörer i Europa kan vara att föredra för snabb leverans av inköpta produkter

  • Vad har du för marginal/vinst p. produkt?
    • Gör en kalkyl på priserna och ta reda på vad du har för marginal/vinst per såld produkt. 
      Genom ditt förarbete (nästa punkt) så får du reda på om du kan ta mer betalt för dina produkter och på det sättet öka din marginal och vinst. 
(Källa nyehandel.se och Postnord)

2. Konkurrensanalys


Analysera vad du har för konkurrenter som säljer samma eller snarlika produkter som du ska göra 
och gör en sammanfattning för utvärdering. Kolla vad konkurrenterna har för funktioner som du tycker är bra och skriv ner det. 
Som Nyehandel tipsar om så kan du skapa ett Excel-dokument där du skriver in följande kolumner;
  1. Namn
  2. Webbadress
  3. Omsättning (se allabolag.se)
  4. Lägre priser (Ja/Nej)
  5. Brett sortiment
  6. Ranking på omdömessidor
Om du vet vad dina *USP'ar (Unique Selling Point) är redan innan du startar webbutik så kan det hjälpa dig i många lägen. 
*USP är en term inom marknadsföring som kan användas när man talar om ett företags unika och fördelaktiga egenskaper. (Källa isof.se)

3. Val av plattform

Starta en webbutik

När grundarbetet är klart och du har bestämt dig för vilka produkter som du ska ha så är det dags att välja plattform där du ska ha din e-handel. Detta, förutom valet av produkter, är ett stort beslut och möjligtvis en av de svåraste uppgifterna att göra. Framförallt eftersom det finns så många lösningar nu för tiden, som exempelvis Magento och WooCommerce som är väldigt vanligt. Dessa systemen som är så kallad OpenSource så krävs det lite kunskap för att man ska förstå det. 
Men det finns även andra plattformar, "egenbyggda" system och det är ingenting som man ska vara rädd för hoppa på då dessa systemen kan vara väldigt bra samt att de har en stabil och säker struktur som är tryggad för framtiden.  

Tips när du ska välja e-handelsplattform;
  • Vad har du för budget?
    • Baserat på din analys om hur mycket du kommer att sälja, hur mycket pengar kan du lägga per år på din webbutikslösning utan att gå back? 
    • Spana in vad olika leverantörer har för driftskostnader, transaktionsavgifter m.m

  • Hur ska din webbutik se ut?
    • Ska den ha en helt unik design som får programmeras upp? Om inte; 
    • Kan du göra något själv vid designen eller är man låst till någon som gör ändringarna? 

  • Vilka funktioner behöver du?
    • Behöver du ha en webbutik med flera språk?
    • Ska du sälja olika varianter av en produkt? T.ex storlekar, färger m.m.

  • Vilka betal- och fraktsätt vill du ha? 
    • Vilka betalleverantörer skapar mest pålitlighet för kunden? 
    • Ta en titt på marknaden vilka betal- och fraktsätt som är vanligast då det oftast är de som kunderna föredrar. Diskutera gärna med din webbutiksleverantör vad de har för erfarenhet och om de har något tips
    • Tar både betalsättet och webbutiksleverantören ut en transaktionsavgift*?

  • Finns support tillgänglig om du behöver hjälp? 
    • En support kan avhjälpa mycket frustation och frågor om hur man hanterar vissa saker.
      Att ha en support som backup är ett stort plus så kolla med din webbutiksleverantör vad de erbjuder i supportväg
Det finns många e-handelssystem som tar ut en viss procent på dina transaktioner och där kan det försvinna mycket av din vinst som du hade kunnat lägga på att utöka sortimentet eller investera ytterligare i företaget. En e-handelsleverantör på marknaden som erbjuder just 0% i transaktionsavgift är Nyehandel då de tycker att det är orimligt att man ska ta ut en avgift för dina transaktioner. 


4. Ingen trafik, ingen försäljning

När din webbutik är klar så är det dags att locka trafik till din sida så att försäljningen kan komma igång. Det finns tre olika sorters trafik som du kan satsa på; organisk trafik, betald trafik och direkttrafik. 

Direkttrafik är från besökare som aktivt skriver in din url i adressfältet och på det sättet kommer direkt in i din webbutik. Det är dock lite svårare med att få igång direkttrafik eftersom webbutiken är helt ny och det är inte så många som känner till ditt varumärke ännu. 

Betald trafik är vad du får från annonser i sociala medier, sökmotorer eller via andra kanaler/webbplatser. 
Använder du Google Ads annonsprogram så kan du köpa annonsplatser i sökresultaten. Du betalar per klick (besök) och du väljer själva vilken budget du ska sätta samt vilka ord som du vill synas på när det är någon som söker. Detta är ett bra sätt att starta på för att få trafik till butiken och visa att du syns. Vill du sen påminna dina besökare att du finns och kanske få dem att slutföra sina köp så kan du använda något som kallas re-marketing. Detta är en form av annonser som riktar sig specifikt mot de som redan har besökt din sida. 

Organisk trafik är obetald trafik som kommer via sökningar på Google, Bing osv. För att få den här sortens trafik till din sida så behöver din webbutik vara bra i sökmotorsoptimeringen. Om du gör en sökordsanalys så vet du vilka termer och produkter som du ska satsa på att optimera. Jobba sedan aktivt med att optimera nya produkter, kategorier och information om dina olika områden. 

5. Investera i tid

Starta webbutik och investera i tid










Att dedikera tid i sin webbutik ger både kortsiktiga och långsiktiga resultat. Kunderna, sökmotorerna och leverantörerna märker om du lägger ner tid i din webbutik. 
Problemet som kan uppstå ibland är att man inte riktigt vet var någonstans som man ska lägga tiden, men en viktig sak att spendera sin tid på är kundupplevelsen. Sätt ett bra sortiment och se till att varje produkt och kategori har korrekt och relevant beskrivning, både för produktbeskrivningen men även för bilderna. 
Inbjudande bilder och texter som är relevanta och bra skrivna är jätteviktiga för att man ska inge ett förtroende hos kunden. Ju bättre texter och bilder som du har, desto sannolikare är det att kunden stannar kvar och handlar i din webbutik. 
(Källa nyehandel.se)

6. Säker webbutik

En sak som är väldigt viktig för att få igång försäljningen är att din webbutik ger ett pålitligt och tryggt intryck. Förutom att ha en snygg design och att sidan laddar snabbt så finns det fler sätt för att inbringa trygghet för en sida. Nedan så listar jag några tips som kanske kan vara värt att tänka på. 
  • Visa upp dina vilka leverantörer du har
    • Lägg till en logotyp för att visa vilka olika leverantörer som du använder dig av. Detta är för att visa besökaren att de kan lita på dig eftersom leverantörerna gör det. Betal- och fraktsättslogotyper är väldigt bra att visa då det inbringar en känsla av igenkänning och trygghet från andra sidor.

  • Kontaktuppgifter
    • Kontaktuppgifter som gör det enkelt och tydligt för kunden att ta kontakt med dig. En e-postadress brukar normalt räcka men vill du ha med org.nr och övriga uppgifter så är det inte fel. Placera gärna kontaktuppgifterna i sidfoten så att det syns hela tiden oberoende på var kunden befinner sig i din webbutik.

  • Tydliga köpvillkor
    • För att öka din trovärdighet och kundens upplevelse, visa gärna upp dina köpgarantier, fraktkostnader och köpvillkor på sidan.

  • Trygg E-handel
    • Om det finns utrymme i din budget så kan du visa att du är certifierad e-handlare genom att visa upp Trygg E-handels logotyp i din webbutik. 
      OBS. Detta medför en kostnad samt att det finns vissa krav för att få en godkänd certifiering. Du kan läsa mer om det här > Trygg E-handel

  • Stavning och grammatik
    • Är du osäker på grammatiska fel och felstavningar så anlita någon eller ta hjälp av någon som du känner för att korrekturläsa i din webbutik. Felstavningar kan göra att butiken känns slarvig och inbringa en känsla av att man slarvar med annat också. 

________________________________
Vid tangentbordet,
Anders M

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Headless e-handel

Webbutik - Lagerhållning - Hemmalager eller Tredjepartslogistik